Guidance of Undergraduate Theses in Psychology: Pedagogical and Formative Experience

Autores

  • Ana Luíza Lopes Cabral Universidade Evangélica de Goiás - UniEVANGÉLICA
  • Adrielle Beze Peixoto Universidade Evangélica de Goiás - UniEVANGÉLICA

Palavras-chave:

academic supervision, Psychology, undergraduate thesis, professional training, higher education

Resumo

This experience report presents reflections on the process of guiding undergraduate theses (TCC) in the Psychology program at UniEvangélica, based on the trajectory developed with different groups of students over recent semesters. Thesis supervision has been configured not only as the fulfillment of a curricular requirement but also as a privileged educational space where research, scientific production, and the development of professional competencies converge. Throughout this process, recurrent challenges were identified, such as the proper delimitation of research topics, mastery of scientific methodologies, academic writing, and the critical use of theoretical references. In response, strategies were adopted that prioritized the strengthening of students’ autonomy, the encouragement of critical thinking, and the appreciation of the learning process rather than merely the final product. Along this path, students produced works addressing socially relevant themes such as gender-based violence, mental health, inclusive education, and alcoholism in rural communities, demonstrating the potential of undergraduate theses as instruments for dialogue between university and society. The results of this experience indicate that thesis supervision, when conducted in a humanized and collaborative manner, contributes to the integration of future psychologists into the field of research and professional practice, while fostering social responsibility, ethical sensitivity, and a commitment to transforming reality.

Biografia do Autor

Adrielle Beze Peixoto, Universidade Evangélica de Goiás - UniEVANGÉLICA

Mestrado em Sociologia pela Universidade Federal de Goiás, UFG, Brasil. Professora no Centro Universitário de Anápolis, UniEVANGELICA, Brasil.

Referências

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF: Congresso Nacional, 1996.

BRASIL. Resolução CNE/CES nº 07/2018. Institui diretrizes para a extensão universitária no currículo dos cursos de graduação. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018.

COSTA, Pedro Henrique Antunes da; et al. A extensão (ou comunicação) em Psicologia como instrumento a um projeto de Psicologia Popular. Participação: Revista da Universidade de Brasília, Brasília, v. 28, n. 2, p. 112-129, 2023.

JAGER, M. E.; et al. Formação em Psicologia e práticas extensionistas: relato de experiência. Linhas Críticas, Brasília, v. 27, n. 60, p. 1-20, 2021.

MOREIRA, Maria Ignez Costa; FELIPPE, Wanderley Chieppe; STENGEL, Márcia. Extensão na Pós-Graduação em Psicologia: experiências em inserção social. Pretextos – Revista de Psicologia, Belo Horizonte, v. 4, n. 2, p. 35-48, 2019.

PATIAS, Naiana Dapieve; SILVA, Ana Claudia Pinto da; COELHO, Elenise Abreu; BRAGA, João Pedro Guidalli. Extensão em Psicologia: formação universitária e promoção de saúde mental na comunidade. Revista Extensão, Uberlândia, Edição Especial, p. 200-217, 2024.

ROCHA, Bianca Ferreira; PASSAGLIO, Kátia Tomagnini. Extensão Universitária e Formação no Ensino Superior. Revista Brasileira de Extensão Universitária (RBEU), Lages, v. 7, n. 2, p. 37-50, 2016.

Publicado

2025-10-17

Como Citar

Cabral, A. L. L., & Peixoto, A. B. (2025). Guidance of Undergraduate Theses in Psychology: Pedagogical and Formative Experience. CIPEEX. Recuperado de https://anais.unievangelica.edu.br/index.php/CIPEEX/article/view/14418

Edição

Seção

Ciências Sociais Aplicadas