THE IMPACTS OF SOCIAL ISOLATION CAUSED BY COVID- 19 ON CHILD DEVELOPMENT: INTEGRATIVE LITERATURE REVIEW

Autores

  • Ana vità³ria Araújo Universidade Evangà©lica de Goiás - UniEVANGà‰LICA
  • Rafaela Ribeiro Universidade Evangà©lica de Goiás - UniEVANGà‰LICA
  • Gabriela Grandsire Universidade Evangà©lica de Goiás - UniEVANGà‰LICA
  • Ester Galvão Universidade Evangà©lica de Goiás - UniEVANGà‰LICA
  • Lucas Denisarth Universidade Evangà©lica de Goiás - UniEVANGà‰LICA

Palavras-chave:

child development, early childhood education, social isolation, pandemic

Resumo

THE COVID-19 PANDEMIC RESULTED IN ADOPTION OF SOCIAL ISOLATION IN ORDER TO CONTAIN THE ACCELERATED TRANSMISSION OF THE SARS-COV-2 VIRUS, CONSEQUENTLY, THOUSANDS OF CHILDREN HAD THEIR DAILY ACTIVITIES CEASED AND SUMMARIZED TO THE HOME AND FAMILY NUCLEUS. THEREFORE, THE PRESENT ANALYSIS IS AN INTEGRATIVE LITERATURE REVIEW THAT AIMS TO DESCRIBE THE EFFECT OF SOCIAL ISOLATION ON CHILD DEVELOPMENT IN THE COVID-19 CONTEXT. TWENTY ARTICLES FROM PUBMED, GOOGLE SCHOLAR, SCIELO AND LILACS DATABASES WERE USED, APPLYING THE DESCRIPTORS �€ŒDESENVOLVIMENTO INFANTIL�€, �€ŒEDUCA��O INFANTIL�€, �€ŒISOLAMENTO SOCIAL�€, �€ŒPANDEMIA�€. ABOUT THE ANALYSES ON VIRTUAL EDUCATION, INTERMEDIATE RESULTS WERE OBTAINED IN RELATION TO LEARNING AND AVAILABILITY OF DEVICES, IMPLYING DIVERGENCES BETWEEN SOCIAL CLASSES, GENDERS AND ETHNICITY. STILL SOCIAL AND EMOTIONAL DEVELOPMENT, PRESENTED NEGATIVE RESULTS INDICATING POSTTRAUMATIC DISORDER, NUTRITIONAL DEFICIT AND VULNERABILITY SITUATION. GIVEN THE ABOVE, THE PRESENT STUDY IDENTIFIED SUPERIORITY OF CHILD PHYSICAL HEALTH NEEDS IN RELATION TO EDUCATIONAL AND EMOTIONAL NEEDS, STILL UNKNOWN AT THAT TIME.

Referências

BARBOSA, Alexandre Lucas Barbosa et al. Impactos na aprendizagem de estudantes da educação básica durante o isolamento físico social pela pandemia do covid-19. CoDas. Disponível em : https://www.scielo.br/j/codas/a/dx3cPQjhMH4kWm4yB3yrtgp/?lang=pt . Acesso em : 25/10/2022

BARTHOLO, Tiago Bartholo et al. Perda de aprendizagem e desigualdade de aprendizagem durante a pandemia de covid-19. Ensaio (avaliação e políticas públicas em educação). Disponível em : https://www.scielo.br/j/ensaio/a/8sNJkg9syT5dXMp9wrBtbDc/?lang=en . Acesso em : 25/10/2022

BHOGAL, A. et al. Are the kids really alright? Impact of COVID-19 on mental health in a majority Black American sample of schoolchildren. Psychiatry Res, p. 114146–114146, 2021. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/global-literature-on-novel-coronavirus-2019-ncov/resource/pt/covidwho-1356411 . Acesso em 25/10/2022

DUTRA, Joyce Luzia Chaves Dutra. OS EFEITOS DA PANDEMIA DE COVID-19 NA SAÚDE MENTAL DAS CRIANÇAS. Pedagogia em ação, Scielo, 5 jul. 2020. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/23772. Acesso em: 25 out. 2022.

KOSLINSKI, Mariane Koslinski et al . Ambiente de aprendizagem em casa e o desenvolvimento cognitivo na educação infantil. Educação e sociedade (revista de ciência da educação). Disponível em : https://www.scielo.br/j/es/a/RM3W99FxXdTKHCjWqyhQHmn/?lang=pt . Acesso em : 25/10/2022

LAGUNA, T. F. DOS S. et al. Remote education: parents’ challenges in teaching during the pandemic. Rev. Bras. Saúde Mater. Infant. (Online), p. 393–401, 2021. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1279611 . Acesso em 25/10/2022

LARA, Juliana De Lara et al. Entre telas e teclas: pesquisa-intervenção com crianças e adolescentes na pandemia. Caderno Cedes. Disponível em : https://www.scielo.br/j/ccedes/a/kQDXsWjYkMJfj6cCp9rt8Nx/?lang=pt . Acesso em : 25/10/2022

LIMA, Clóvis Ricardo De Lima et al. Educação, socialização e tecnologia o ensino remoto nas escolas públicas brasileiras durante a pandemia da covid-19. Asklepion (informação em saúde). Disponível em : https://www.asklepionrevista.info/asklepion/article/view/48 . Acesso em : 25/10/2022

LUCAS, L. S. et al. Impactos da pandemia de COVID-19 na saúde mental de crianças e adolescentes: orientações do Departamento de Psiquiatria da Infância e Adolescência da Associação Brasileira de Psiquiatria. Revista Debates em Psiquiatria, v. 10, n. 2, p. 74, 2020. Disponível em: https://revistardp.org.br/revista/article/view/34 . Acesso em 25/10/2022

MACIEL, E. L. N. et al. COVID-19 em crianças, adolescentes e jovens: estudo transversal no Espírito Santo, 2020. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 30, 2021.

NOGUEIRA, A. D. et al. COVID-19 e obesidade na infância e adolescência: uma revisão clínica. Jornal de Pediatria, v. 96, p. 546-558, 2020.

OLIVEIRA, A. P. F. DE et al. Violência contra crianças e adolescentes e pandemia – Contexto e possibilidades para profissionais da educação. Escola Anna Nery, v. 26, n. spe, 2022. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1343017 . Acesso em 25/10/2022

PAIVA, ED et al. Child behavior during the social distancing in the COVID-19 pandemic. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 74, 2021

REIS, P. D. F. et al. The Impact of Confinement on Children and Adolescents. Acta medica portuguesa, v. 34, n. 4, p. 245–246, 31 mar. 2021. Disponível em: https://actamedicaportuguesa.com/revista/index.php/amp/article/view/15854 . Acesso em 25/10/2022

SAMPAIO, B. C. A. B. .; SANTOS, A. B. S. D. .; SILVA, A. P. G. D.; SOUZA, T. D. N. B. . SAÚDE MENTAL DA CRIANÇA NA PANDEMIA DE COVID-19. Revista Multidisciplinar em Saúde, [S. l.], v. 2, n. 4, p. 40, 2021. DOI: 10.51161/rems/2471. Disponível em: https://editoraime.com.br/revistas/index.php/rems/article/view/2471. Acesso em: 18 out. 2022.

SANTOS, A. D. dos; SILVA, J. K. da. The impact of social isolation on child cognitive and behavioral development. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 9, p. e36110918218, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i9.18218. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/18218. Acesso em: 17 oct. 2022.

SILVA, A. C. P. et al. Efeitos da pandemia da COVID-19 e suas repercussões no desenvolvimento infantil: Uma revisão integrativa. Research, Society and Development, v. 10, n. 4, p. e50810414320-e50810414320, 2021.

SILVA, Wenderson Costa, et al. Explorando os impactos na saúde mental de crianças durante a pandemia de Covid-19. International journal of development research. Disponível em : https://www.journalijdr.com/explorando-os-impactos-na-sa%C3%BAde-mental-de-crian%C3%A7as-durante-pandemia-de-covid-19 . Acesso em : 20/10/2022

SILVIA, C. A.; COSTA, E. L.; SILVA, G. B. Brinquedoteca virtual: Isolamento social e desenvolvimento infantil em tempos de Covid-19. Anais da XIV mostra de iniciação científica do Cesuca, [ S. l.], v. 10, n. 14, p. 493, 2020. Disponível em: https://ojs.cesuca.edu.br/index.php/mostrac/article/view/1897. Acesso em 17 out. 2022.

VALDIVINO, Ednalva da Conceição Dias. Os impactos da pandemia de Covid-19 e do isolamento social no processo de alfabetização de crianças no município de Bento Fernandes/RN. 2021. 31 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia a Distância) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021. Repositório institucional UFRN, Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/43694

Downloads

Publicado

2022-11-30