THE IMPACTS OF SOCIAL ISOLATION CAUSED BY COVID- 19 ON CHILD DEVELOPMENT: INTEGRATIVE LITERATURE REVIEW
Palavras-chave:
child development, early childhood education, social isolation, pandemicResumo
THE COVID-19 PANDEMIC RESULTED IN ADOPTION OF SOCIAL ISOLATION IN ORDER TO CONTAIN THE ACCELERATED TRANSMISSION OF THE SARS-COV-2 VIRUS, CONSEQUENTLY, THOUSANDS OF CHILDREN HAD THEIR DAILY ACTIVITIES CEASED AND SUMMARIZED TO THE HOME AND FAMILY NUCLEUS. THEREFORE, THE PRESENT ANALYSIS IS AN INTEGRATIVE LITERATURE REVIEW THAT AIMS TO DESCRIBE THE EFFECT OF SOCIAL ISOLATION ON CHILD DEVELOPMENT IN THE COVID-19 CONTEXT. TWENTY ARTICLES FROM PUBMED, GOOGLE SCHOLAR, SCIELO AND LILACS DATABASES WERE USED, APPLYING THE DESCRIPTORS �€ŒDESENVOLVIMENTO INFANTIL�€, �€ŒEDUCA��O INFANTIL�€, �€ŒISOLAMENTO SOCIAL�€, �€ŒPANDEMIA�€. ABOUT THE ANALYSES ON VIRTUAL EDUCATION, INTERMEDIATE RESULTS WERE OBTAINED IN RELATION TO LEARNING AND AVAILABILITY OF DEVICES, IMPLYING DIVERGENCES BETWEEN SOCIAL CLASSES, GENDERS AND ETHNICITY. STILL SOCIAL AND EMOTIONAL DEVELOPMENT, PRESENTED NEGATIVE RESULTS INDICATING POSTTRAUMATIC DISORDER, NUTRITIONAL DEFICIT AND VULNERABILITY SITUATION. GIVEN THE ABOVE, THE PRESENT STUDY IDENTIFIED SUPERIORITY OF CHILD PHYSICAL HEALTH NEEDS IN RELATION TO EDUCATIONAL AND EMOTIONAL NEEDS, STILL UNKNOWN AT THAT TIME.
Referências
BARBOSA, Alexandre Lucas Barbosa et al. Impactos na aprendizagem de estudantes da educação básica durante o isolamento fÃsico social pela pandemia do covid-19. CoDas. DisponÃvel em : https://www.scielo.br/j/codas/a/dx3cPQjhMH4kWm4yB3yrtgp/?lang=pt . Acesso em : 25/10/2022
BARTHOLO, Tiago Bartholo et al. Perda de aprendizagem e desigualdade de aprendizagem durante a pandemia de covid-19. Ensaio (avaliação e polÃticas públicas em educação). DisponÃvel em : https://www.scielo.br/j/ensaio/a/8sNJkg9syT5dXMp9wrBtbDc/?lang=en . Acesso em : 25/10/2022
BHOGAL, A. et al. Are the kids really alright? Impact of COVID-19 on mental health in a majority Black American sample of schoolchildren. Psychiatry Res, p. 114146–114146, 2021. DisponÃvel em: https://pesquisa.bvsalud.org/global-literature-on-novel-coronavirus-2019-ncov/resource/pt/covidwho-1356411 . Acesso em 25/10/2022
DUTRA, Joyce Luzia Chaves Dutra. OS EFEITOS DA PANDEMIA DE COVID-19 NA SAÚDE MENTAL DAS CRIANÇAS. Pedagogia em ação, Scielo, 5 jul. 2020. DisponÃvel em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/23772. Acesso em: 25 out. 2022.
KOSLINSKI, Mariane Koslinski et al . Ambiente de aprendizagem em casa e o desenvolvimento cognitivo na educação infantil. Educação e sociedade (revista de ciência da educação). DisponÃvel em : https://www.scielo.br/j/es/a/RM3W99FxXdTKHCjWqyhQHmn/?lang=pt . Acesso em : 25/10/2022
LAGUNA, T. F. DOS S. et al. Remote education: parents’ challenges in teaching during the pandemic. Rev. Bras. Saúde Mater. Infant. (Online), p. 393–401, 2021. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1279611 . Acesso em 25/10/2022
LARA, Juliana De Lara et al. Entre telas e teclas: pesquisa-intervenção com crianças e adolescentes na pandemia. Caderno Cedes. DisponÃvel em : https://www.scielo.br/j/ccedes/a/kQDXsWjYkMJfj6cCp9rt8Nx/?lang=pt . Acesso em : 25/10/2022
LIMA, Clóvis Ricardo De Lima et al. Educação, socialização e tecnologia o ensino remoto nas escolas públicas brasileiras durante a pandemia da covid-19. Asklepion (informação em saúde). DisponÃvel em : https://www.asklepionrevista.info/asklepion/article/view/48 . Acesso em : 25/10/2022
LUCAS, L. S. et al. Impactos da pandemia de COVID-19 na saúde mental de crianças e adolescentes: orientações do Departamento de Psiquiatria da Infância e Adolescência da Associação Brasileira de Psiquiatria. Revista Debates em Psiquiatria, v. 10, n. 2, p. 74, 2020. DisponÃvel em: https://revistardp.org.br/revista/article/view/34 . Acesso em 25/10/2022
MACIEL, E. L. N. et al. COVID-19 em crianças, adolescentes e jovens: estudo transversal no EspÃrito Santo, 2020. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 30, 2021.
NOGUEIRA, A. D. et al. COVID-19 e obesidade na infância e adolescência: uma revisão clÃnica. Jornal de Pediatria, v. 96, p. 546-558, 2020.
OLIVEIRA, A. P. F. DE et al. Violência contra crianças e adolescentes e pandemia – Contexto e possibilidades para profissionais da educação. Escola Anna Nery, v. 26, n. spe, 2022. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1343017 . Acesso em 25/10/2022
PAIVA, ED et al. Child behavior during the social distancing in the COVID-19 pandemic. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 74, 2021
REIS, P. D. F. et al. The Impact of Confinement on Children and Adolescents. Acta medica portuguesa, v. 34, n. 4, p. 245–246, 31 mar. 2021. DisponÃvel em: https://actamedicaportuguesa.com/revista/index.php/amp/article/view/15854 . Acesso em 25/10/2022
SAMPAIO, B. C. A. B. .; SANTOS, A. B. S. D. .; SILVA, A. P. G. D.; SOUZA, T. D. N. B. . SAÚDE MENTAL DA CRIANÇA NA PANDEMIA DE COVID-19. Revista Multidisciplinar em Saúde, [S. l.], v. 2, n. 4, p. 40, 2021. DOI: 10.51161/rems/2471. DisponÃvel em: https://editoraime.com.br/revistas/index.php/rems/article/view/2471. Acesso em: 18 out. 2022.
SANTOS, A. D. dos; SILVA, J. K. da. The impact of social isolation on child cognitive and behavioral development. Research, Society and Development, [S. l.], v. 10, n. 9, p. e36110918218, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i9.18218. DisponÃvel em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/18218. Acesso em: 17 oct. 2022.
SILVA, A. C. P. et al. Efeitos da pandemia da COVID-19 e suas repercussões no desenvolvimento infantil: Uma revisão integrativa. Research, Society and Development, v. 10, n. 4, p. e50810414320-e50810414320, 2021.
SILVA, Wenderson Costa, et al. Explorando os impactos na saúde mental de crianças durante a pandemia de Covid-19. International journal of development research. DisponÃvel em : https://www.journalijdr.com/explorando-os-impactos-na-sa%C3%BAde-mental-de-crian%C3%A7as-durante-pandemia-de-covid-19 . Acesso em : 20/10/2022
SILVIA, C. A.; COSTA, E. L.; SILVA, G. B. Brinquedoteca virtual: Isolamento social e desenvolvimento infantil em tempos de Covid-19. Anais da XIV mostra de iniciação cientÃfica do Cesuca, [ S. l.], v. 10, n. 14, p. 493, 2020. DisponÃvel em: https://ojs.cesuca.edu.br/index.php/mostrac/article/view/1897. Acesso em 17 out. 2022.
VALDIVINO, Ednalva da Conceição Dias. Os impactos da pandemia de Covid-19 e do isolamento social no processo de alfabetização de crianças no municÃpio de Bento Fernandes/RN. 2021. 31 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia a Distância) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021. Repositório institucional UFRN, DisponÃvel em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/43694