CURRICULAR EXTENSION IN PSYCHOLOGY: CHALLENGES AND EXPERIENCES IN ARTICULATION WITH THE CLASSROOM

Autores

  • Adrielle Beze Peixoto Universidade Evangélica de Goiás- UniEVANGÉLICA
  • Ana Luíza Lopes Cabral Universidade Evangélica de Goiás- UniEVANGÉLICA

Resumo

This experience report discusses the challenges and strategies developed by the Psychology program at UniEvangélica in implementing curricular extension, as established by Resolution CNE/CES nº 07/2018. The main challenge identified has been the creation of extension activities that simultaneously generate positive impacts on the community and enhance student learning, while being adapted to the concrete reality of courses and classrooms. To this end, actions have been proposed that integrate theory and practice, with emphasis on themes such as mental health, public health promotion, social inclusion, and well-being. These experiences have enabled students to develop professional and civic competencies, in addition to broadening their understanding of the social role of Psychology. For the community, the activities have provided spaces for support, listening, and intervention, generating concrete benefits in participants’ daily lives. It was also observed that integrating extension into courses strengthens the bond between university and society, allowing the educational process to become more dynamic, participatory, and connected to local demands. The conclusion is that, although challenges remain, curricular extension has been consolidated as a highly relevant formative space, contributing both to the integral training of psychologists and to meaningful social transformations.

Biografia do Autor

Adrielle Beze Peixoto, Universidade Evangélica de Goiás- UniEVANGÉLICA

Mestrado em Sociologia pela Universidade Federal de Goiás, UFG, Brasil. Professora no Centro Universitário de Anápolis, UniEVANGELICA, Brasil.

Referências

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF: Congresso Nacional, 1996.

BRASIL. Resolução CNE/CES nº 07/2018. Institui diretrizes para a extensão universitária no currículo dos cursos de graduação. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2018.

COSTA, Pedro Henrique Antunes da; et al. A extensão (ou comunicação) em Psicologia como instrumento a um projeto de Psicologia Popular. Participação: Revista da Universidade de Brasília, Brasília, v. 28, n. 2, p. 112-129, 2023.

JAGER, M. E.; et al. Formação em Psicologia e práticas extensionistas: relato de experiência. Linhas Críticas, Brasília, v. 27, n. 60, p. 1-20, 2021.

MOREIRA, Maria Ignez Costa; FELIPPE, Wanderley Chieppe; STENGEL, Márcia. Extensão na Pós-Graduação em Psicologia: experiências em inserção social. Pretextos – Revista de Psicologia, Belo Horizonte, v. 4, n. 2, p. 35-48, 2019.

PATIAS, Naiana Dapieve; SILVA, Ana Claudia Pinto da; COELHO, Elenise Abreu; BRAGA, João Pedro Guidalli. Extensão em Psicologia: formação universitária e promoção de saúde mental na comunidade. Revista Extensão, Uberlândia, Edição Especial, p. 200-217, 2024.

ROCHA, Bianca Ferreira; PASSAGLIO, Kátia Tomagnini. Extensão Universitária e Formação no Ensino Superior. Revista Brasileira de Extensão Universitária (RBEU), Lages, v. 7, n. 2, p. 37-50, 2016.

Publicado

2025-10-17

Como Citar

Peixoto, A. B., & Cabral, A. L. L. (2025). CURRICULAR EXTENSION IN PSYCHOLOGY: CHALLENGES AND EXPERIENCES IN ARTICULATION WITH THE CLASSROOM. CIPEEX. Recuperado de https://anais.unievangelica.edu.br/index.php/CIPEEX/article/view/14453

Edição

Seção

Ciências Sociais Aplicadas